Regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego
1. Postanowienia ogólne
- GreenCare Clinic spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie (KRS nr: 0001032970, NIP: 5252953877, REGON: 52514136900000) jest podmiotem leczniczym będącym przedsiębiorcą, działającym w formie spółki prawa handlowego (zwana dalej „Podmiotem leczniczym”).
- GreenCare Clinic sp. z o.o. działa na podstawie:
a) Ustawy z dnia 15.04.2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2021 r. poz. 711 t.j. z późn. zm.).
b) Ustawy z dnia 06.11.2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 849 t.j. z późn. zm.).
c) Aktów wykonawczych do ww. ustaw.
d) Wpisu do rejestru podmiotów prowadzących działalność leczniczą prowadzonego przez Wojewodę Mazowieckiego pod numerem 000000263561., zgodnie z ustawą z dnia 15.04.2011 r. o działalności leczniczej.
e) Innych przepisów prawa powszechnie obowiązującego. - Siedziba GreenCare Clinic sp. z o.o. znajduje się w Warszawie (00-019) przy ul. Złota 7/28.
2. Zakres przedmiotowy Regulaminu
Niniejszy regulamin określa organizację i porządek procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w Podmiocie leczniczym, a w szczególności:
a) nazwę podmiotu;
b) cele i zadania Podmiotu leczniczego;
c) strukturę organizacyjną Podmiotu leczniczego;
d) rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;
e) miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych — w przypadku udzielania świadczeń zdrowotnych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności miejscem udzielania świadczeń jest miejsce przebywania osób wykonujących zawód medyczny udzielających tych świadczeń;
f) przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń w jednostkach lub komórkach organizacyjnych Podmiotu leczniczego;
g) organizację i zadania poszczególnych jednostek lub komórek organizacyjnych Podmiotu leczniczego oraz warunki ich współdziałania dla zapewnienia sprawnego i efektywnego funkcjonowania Podmiotu leczniczego m.in. pod względem diagnostyczno-leczniczym.
h) warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych;
i) prowadzenie dokumentacji medycznej;
j) wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej ustalonej w sposób określony w art. 28 ust. 4 ustawy z dnia 06.11.2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta;
k) sposób kierowania jednostkami lub komórkami organizacyjnymi Podmiotu leczniczego;
- l) warunki pobierania odpłatności za organizację procesu udzielania świadczeń zdrowotnych.
3. Słownik pojęć podstawowych
Użyte w regulaminie organizacyjnym określenia oznaczają:
- a) Osoba wykonująca zawód medyczny — osobę uprawnioną na podstawie odrębnych przepisów do udzielania świadczeń zdrowotnych oraz osobę legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny;
- b) Pacjent — osoba zwracająca się o udzielenie świadczeń zdrowotnych lub korzystająca ze świadczeń zdrowotnych udzielanych przez podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych lub osobę wykonującą zawód medyczny. Pacjentem Podmiotu leczniczego jest zarówno osoba dorosła, jak i osoba małoletnia. W przypadku pacjenta małoletniego znajdą zastosowanie odpowiednie przepisy prawa, które dotyczą jego reprezentowania lub współdziałania z jego przedstawicielem ustawowym/opiekunem faktycznym.
- c) Świadczenie zdrowotne — działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.
- d) Podmiot leczniczy – GreenCare Clinic spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (w skrócie GreenCare Clinic sp. z o.o.).
- e) Kierownik Podmiotu leczniczego – pełniący jednocześnie funkcję Prezesa Zarządu GreenCare Clinic sp. z o.o.
- 4. Cele i zadania Podmiotu leczniczego
- Podstawowym celem Podmiotu leczniczego jest świadczenieza pośrednictwem systemów teleinformatycznych oraz innych systemów łączności szeroko rozumianej działalność leczniczej, przez osoby do tego uprawnione na podstawie przepisów prawa.
- Do podstawowych zadań należy:
a) prognozowanie i organizowanie działalności profilaktyczno-leczniczej oraz terapeutycznej,
b) udzielanie indywidualnych porad i konsultacji lekarskich,
c) organizowanie i prowadzenie oświaty zdrowotnej w reprezentowanej specjalności,
d) udzielanie świadczeń specjalistycznych osobom i podmiotom zainteresowanym na stałe lub okresowo,
e) farmakoterapia,
f) orzekanie i opiniowanie o stanie zdrowia,
g) inne zadania zlecone przez osobę upoważnioną.
5. Struktura organizacyjna Podmiotu leczniczego i sposób kierowania jednostkami lub komórkami organizacyjnymi zakładu leczniczego
- Podmiot leczniczy wykonuje działalność przez swoje przedsiębiorstwo.
- Ujednolicoaą struktura organizacyjna ale nie posiada wyodrębnionych oddziałów, oddzielnych jednostek czy komórek organizacyjnych. Siedziba spółki znajduje się w: Warszawie, ul. Złota 7 /28, 00-019.
- Podmiotem leczniczym zarządza i kieruje Kierownik Podmiotu leczniczego.
- Kierownik Podmiotu leczniczego wykonuje wszystkie prawa i obowiązki, jakie na Podmiot leczniczy nakładają powszechnie obowiązujące przepisy prawa, prowadzi sprawy oraz reprezentuje Podmiot leczniczy na zewnątrz.
- Kierownik Podmiotu leczniczego podejmuje i wykonuje czynności wynikające z powszechnie obowiązujących przepisów prawa w stosunku do osób zatrudnionych lub współpracujących z Podmiotem leczniczym.
- Podczas nieobecności Kierownika Podmiotu leczniczego zastępuje go inna osoba upoważniona na piśmie przez Kierownika Podmiotu leczniczego.
- 6. Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych
- Podmiot leczniczy organizuje świadczenia zdrowotne w sposób zapewniający pacjentom najdogodniejszą formę korzystania ze świadczeń.
- Rejestracja pacjentów odbywa się osobiście, jak i telefonicznie — od poniedziałku do piątku (z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy) w godzinach 8:00-22:00 lub całodobowo przez formularz online.
- Świadczenia zdrowotne udzielane są w terminie uzgodnionym z pacjentem.
- W sytuacji, gdy pacjent nie może w warunkach ambulatoryjnych osiągnąć celu leczenia, wówczas lekarz może skierować pacjenta na leczenie szpitalne.
- 7. Prawa i obowiązki pacjenta
- Pacjentowi korzystającemu ze świadczeń zdrowotnych udzielanych w ramach działalności prowadzonej przez Podmiot leczniczy przysługują prawa przewidziane w ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, a także w przepisach odrębnych.
- Świadczenia na rzecz pacjentów są wykonywane przez personel posiadający odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia określone w odrębnych przepisach.
- Świadczenia zdrowotne udzielane są pacjentom zgodnie z wymaganiami aktualnej wiedzy medycznej.
- Świadczenia zdrowotne udzielane są pacjentowi z należytą starannością.
- Pacjent ma prawo do informacji o swoim stanie zdrowia, w sposób dla niego zrozumiały, a w przypadku niepomyślnych rokowań informacja winna być przekazana z taktem i rozwagą. Na życzenie pacjenta lekarz może nie udzielać mu pełnej informacji. Udzielanie informacji o stanie zdrowia pacjenta innym osobom, może nastąpić tylko za zgodą pacjenta, z wyjątkiem sytuacji, kiedy uzyskanie zgody nie jest możliwe.
- Pacjenta ma prawo uczestniczyć w świadomym podejmowaniu podstawowych decyzji terapeutycznych dotyczących jego zdrowia poprzez:
a) uzyskanie prostej, zrozumiałej i wyczerpującej informacji na temat potencjalnego ryzyka i spodziewanych korzyści, a także możliwości zastosowania innego postępowania terapeutycznego oraz skutkach w przypadku odmowy zastosowania proponowanego postępowania medycznego,
b) każdorazowe wyrażanie zgody na postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne. Podjęcie działań medycznych bez zgody pacjenta jest możliwe tylko w razie wyższej konieczności (ratowania życia). Prawo wymienione powyżej obowiązuje w sposób ograniczony w przypadku niedorozwoju umysłowego pacjenta lub innych zaburzeń psychicznych, nieleczenie, których może zagrozić pacjentowi lub otoczeniu;
c) innych sytuacji, w których prawo przewiduje ograniczone swobody decydowania pacjenta. - Osoby udzielające pacjentowi świadczeń zdrowotnych kierują się zasadami etyki zawodowej określonymi przez właściwe akty prawne, regulaminy dot. wykonywania określonego zawodu.
- W przypadku nieprzestrzegania przez pacjenta postanowień niniejszego Regulaminu, pacjentowi może zostać odmówione udzielenie świadczeń zdrowotnych, z wyjątkiem sytuacji zagrażającej życiu I zdrowiu pacjenta.
- Orzeczenia lekarskie dotyczące stanu zdrowia pacjentów wydawane są zgodnie z regulacjami ustawy z dnia 19.08.1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego, która zawiera przepisy o postępowaniu wobec osoby z zaburzeniami psychicznymi oraz środkach ochrony jej praw i godności.
- Pacjent, którego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń zdrowotnych Podmiotu leczniczego ma prawo do złożenia ustnej lub pisemnej skargi do Kierownika podmiotu leczniczego.
- Pacjent ma prawo zgłaszania uwag, wniosków i skarg osobom udzielającym mu świadczeń zdrowotnych, jak i bezpośrednio kierować je do Kierownika Podmiotu leczniczego. Na życzenie pacjenta udzielana jest mu odpowiedź na piśmie.
- Kierownik Podmiotu leczniczego zapewnia dostępność informacji o prawach pacjenta.
8. Warunki współdziałania poszczególnych komórek organizacyjnych przedsiębiorstwa Podmiotu leczniczego
- Kierownik Podmiotu leczniczego może powierzyć wyznaczonemu lekarzowi obowiązek nadzoru w zakresie prawidłowości i jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych, koordynacji pracy personelu medycznego zatrudnionego przez Podmiot leczniczy oraz nadzoru nad prawidłowością prowadzenia dokumentacji medycznej i przetwarzania danych w niej zawartych.
9. Warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą
- W sytuacji, gdy wymaga tego dobro pacjenta, Podmiot leczniczy współdziała z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą, w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia pacjentów i ciągłości postępowania w procesie diagnostyczno-terapeutycznym, a w szczególności w obszarze:
a) Zapewnienia prawidłowej i szybkiej diagnostyki;
b) Kompleksowego i skorelowanego leczenia pacjentów;
c) Pełnej pielęgnacji pacjentów;
d) Gwarancji dyskrecji i poszanowania intymności pacjenta;
e) Ochrony danych osobowych pacjenta.
10. Prowadzenie dokumentacji medycznej i opłaty za jej udostępnianie
- Podmiot leczniczy prowadzi, przechowuje i udostępnia dokumentację medyczną na zasadach określonych w niniejszym Regulaminie, a także w ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 06.04.2020 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (Dz. U. z 2020, poz. 666 z dn. 14.04.2020).
- Podmiot leczniczy zapewnia ochronę danych zawartych w dokumentacji medycznej.
- Podmiot leczniczy udostępnia dokumentację medyczną:
a) pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu, bądź osobie upoważnionej przez pacjenta. Po śmierci pacjenta dokumentacja medyczna jest udostępniana osobie upoważnionej przez pacjenta za życia lub osobie, która w chwili zgonu pacjenta była jego przedstawicielem ustawowym;
b) podmiotom udzielającym świadczeń́ zdrowotnych, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń́ zdrowotnych;
c) organom władzy publicznej, Narodowemu Funduszowi Zdrowia, organom samorządu zawodów medycznych oraz konsultantom krajowym i wojewódzkim, w zakresie niezbędnym do wykonywania przez te podmioty ich zadań́, w szczególności kontroli i nadzoru;
d) podmiotom, uprawnionym w myśl ustawy z dnia 15.04.2011 r. o działalności leczniczej, w zakresie niezbędnym do przeprowadzania kontroli na zlecenie ministra właściwego do spraw zdrowia;
e) ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, sądom, w tym sądom dyscyplinarnym, prokuraturom, lekarzom sądowym i rzecznikom odpowiedzialności zawodowej, w związku z prowadzonym postępowaniem;
f) uprawnionym na mocy odrębnych ustaw organom i instytucjom, jeżeli badanie zostało przeprowadzone na ich wniosek;
g) organom rentowym oraz zespołom do spraw orzekania o niepełnosprawności, w związku z prowadzonym przez nie postępowaniem;
h) podmiotom prowadzącym rejestry usług medycznych, w zakresie niezbędnym do prowadzenia rejestrów;
i) zakładom ubezpieczeń́, za zgodą pacjenta;
j) osobom wykonującym zawód medyczny, w związku z prowadzeniem procedury oceniającej podmiot udzielający świadczeń́ zdrowotnych na podstawie przepisów o akredytacji w ochronie zdrowia albo procedury uzyskiwania innych certyfikatów jakości, w zakresie niezbędnym do ich przeprowadzenia;
k) szkole wyższej lub instytutowi badawczemu do wykorzystania w celach naukowych — bez ujawniania nazwiska i innych danych umożliwiających identyfikację osoby, której dokumentacja dotyczy;
l) innym osobom i podmiotom, uprawnionym na mocy powszechnie obowiązujących przepisów prawa. - Dokumentacja medyczna jest udostępniana:
a) przez sporządzenie jej kserokopii, odpisów i wyciągów, w tym również na nośnikach elektronicznych,
b) poprzez wydanie oryginału za pokwitowaniem odbioru. - Za udostępnienie dokumentacji medycznej Podmiot leczniczy pobiera opłaty na zasadach określonych w art. 28 ust. 4 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
- Za wydanie dokumentacji medycznej nie może być pobierana opłata w przypadku, gdy pacjent zwraca się o nią po raz pierwszy.
- Stawki za udostępnienie kopii dokumentacji medycznej wynoszą:
a) 0,35 zł – za kopię lub wydruk z systemu informatycznego (1 strona),
b) 10,04 zł – za wyciąg lub odpis dokumentacji (1 strona),
c) 2,00 zł – za informatyczny nośnik danych.
- 11. Wysokość opłat za udzielanie świadczeń zdrowotnych
- Podmiot leczniczy udziela wyłącznie odpłatnych świadczeń zdrowotnych. Z uwagi na powyższe, nie ma znaczenia fakt, czy pacjent posiada ubezpieczenie zdrowotne, które uprawnia go do skorzystania ze świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych.
- Wysokość opłat za świadczenia zdrowotne:
a) Konsultacja: 69zł,
b) Teleporada 119zł,
c) L4 99zł. - Pacjent ma możliwość uregulowania należności za usługę przed jej rozpoczęciem.
- Zapłaty za wykonane odpłatne świadczenia zdrowotne można dokonać: kartą kredytową/debetową.
- Na prośbę pacjenta za zrealizowanie odpłatnego świadczenia zdrowotnego, wystawiana jest faktura VAT.
- 13. Zamawianie usług zdrowotnych na odległość
- W celu rezerwacji wizyty przez pacjenta w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość z uwzględnieniem wybranej przez pacjenta ścieżki składania zamówienia, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie, należy zapoznać się z Regulaminem świadczenia usług przez GreenCare Clinic sp. z o.o.
- W Regulaminie świadczenia usług przez GreenCare Clinic sp. z o.o. został określony rodzaj i zakres Usług, warunki ich świadczenia oraz zasady zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie tych usług, jak również tryb postępowania reklamacyjnego i odstąpienia od Umowy, z tym zastrzeżeniem, że w przypadku świadczenia Usług zdrowotnych nie znajdują zastosowania regulacje prawne z ustawy Prawa Konsumenta, co wynika z art. 3 ust. 1 pkt 7 ww. tej ustawy.
- 15. Postanowienia końcowe
- W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie mają zastosowanie przepisy ustawy o działalności leczniczej oraz inne przepisy powszechnie obowiązującego prawa.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania przez Kierownika Podmiotu leczniczego i jest udostępniony na stronie internetowej Podmiotu leczniczego pod adresem: www.tabletka24.pl